ΕΙΜΑΙ ΑΡΧΑΡΙΟΣ Ή ΠΡΟΧΩΡΗΜΕΝΟΣ;

ΕΙΜΑΙ ΑΡΧΑΡΙΟΣ Ή ΠΡΟΧΩΡΗΜΕΝΟΣ;

Το ανθρώπινο σώμα είναι πραγματικά αξιοθαύμαστο αν σκεφτούμε πόσο εύκολα προσαρμόζεται στις αλλαγές του περιβάλλοντος και πόσα εκατομμύρια χρόνια προσαρμογής έχουν περάσει για να φτάσουμε σε αυτήν την μηχανή προσαρμογής που ονομάζεται άνθρωπος.
Όμως γιατί τα λέω όλα αυτά;
Θα ήθελα να αναφερθώ στην προπόνηση με αντιστάσεις και το πώς το ανθρώπινο σώμα ανταποκρίνεται σε αυτήν. Μέσα από αυτήν την αναφορά μπορούμε να καταλάβουμε πότε και γιατί θεωρούμαστε αρχάριοι μέσα στο δωμάτιο με τα βάρη.
Αρχικά το ανθρώπινο σώμα αγαπάει την σταθερότητα θέλει να βρίσκεται σε μία κατάσταση ομοιόστασης.
Τι είναι η ομοιόσταση;
Η ομοιόσταση είναι η μια κατάσταση σταθερότητας, την οποία το σώμα μας προσπαθεί να διατηρήσει συνεχώς. Κάποια παραδείγματα είναι: όταν η θερμοκρασία μας ανεβαίνει το σώμα μας παράγει τον ιδρώτα για να μπορέσει να κατεβάσει αυτήν την θερμοκρασία ή όταν τρέχουμε και σταματάμε, το σώμα μας πρέπει να επιστρέψει την καρδιακή συχνότητα σε κατάσταση ηρεμίας.
Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε με την προπόνηση με τα βάρη, είναι να διαταράξουμε αυτήν την ομοιόσταση και να αναγκάσουμε το σώμα μας να προσαρμοστεί στο νέο αυτό ερέθισμα, έτσι ώστε την επόμενη φορά που θα έρθει αντιμέτωπο με αυτό το ερέθισμα να είναι έτοιμο να το αντιμετωπίσει.
Κι εδώ έρχεται το ενδιαφέρον κομμάτι: Η ομοιόσταση του σώματος ενός αρχάριου είναι πάρα πολύ εύκολο να διαταραχθεί κι αυτό δίνει στον αρχάριο την δυνατότητα να προσαρμόζεται σε κάθε προπόνηση. Κι όταν λέω σε κάθε προπόνηση το εννοώ, όσο περίεργο και αν ακούγεται.
Ο αρχάριος μπορεί να ανεβάζει κιλά ή επαναλήψεις σε κάθε προπόνηση και να μπορεί να ανεβαίνει πολύ γρήγορα, πρώτα σε δύναμη και αργότερα σε υπερτροφία.
Κάποιοι άνθρωποι μπορεί να γυμνάζονται αρκετό καιρό αλλά να βρίσκονται ακόμα στο στάδιο του αρχάριου, γιατί πολύ απλά, δε δίνουν τα κατάλληλα ερεθίσματα στο σώμα τους για να συνεχίζουν να προσαρμόζονται.
Όταν πάψουμε να κάνουμε πρόοδο σε κάθε προπόνηση κι αυτό διαρκέσει για 1-2 βδομάδες, τότε έχουμε επισήμως φύγει από το στάδιο του αρχάριου και περνάμε σε ένα ενδιάμεσο στάδιο ανάμεσα στο στάδιο του προχωρημένου και του αρχάριου.
Στο στάδιο του ενδιαμέσου, στοχεύουμε στο να κάνουμε πρόοδο κάθε βδομάδα και όχι κάθε μέρα, επομένως το πρόγραμμα μας θα πρέπει να αλλάξει και αναλόγως. Στο στάδιο του ενδιάμεσου, τα ερεθίσματα πρέπει να είναι πιο ισχυρά για να διαταράξουμε την ομοιόσταση του, γι’ αυτό και σχεδιάζουμε τα προγράμματα πολύ διαφορετικά και πολύ πιο συγκεκριμένα ( specificity ) σχετικά με το αποτέλεσμα που θέλουμε να πάρουμε ( δύναμη , υπερτροφία , ταχύτητα , αντοχή ).
Τέλος φτάνουμε στο στάδιο του προχωρημένου, όπου πλέον τα πράγματα είναι λίγο πιο περίπλοκα, πλέον στοχεύουμε στο να κάνουμε πρόοδο κάθε μήνα και για αυτό τα ερεθίσματα πρέπει να είναι πολύ συγκεκριμένα και πολύ ισχυρά ενώ ταυτόχρονα να επιτρέπουν την πλήρη ανάρρωση του αθλητή.

Σας παραθέτω κι ένα βίντεο για ασκήσεις αρχαρίων. Για οποιαδήποτε διευκρίνηση επικοινωνήστε μαζί μου.
Καλή Προπόνηση

Παναγιώτης Μαλκούκης
Fb: Παναγιώτης Μαλκούκης
Youtube Channel: Παναγιώτης Μαλκούκης

  •  
  •  
  •  
  •  

Σχετικα αρθρα: