ΟΙ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΚΑΒΑΛΑΡΗΔΕΣ ΤΟΥ ΤΑΜΕΣΗ

ΟΙ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΚΑΒΑΛΑΡΗΔΕΣ ΤΟΥ ΤΑΜΕΣΗ

Όπως είναι ευρέως γνωστό ένα έργο τέχνης μπορεί να μας δώσει άλλα μηνύματα από αυτά που ο δημιουργός του σκόπευε να δώσει, αφού η κριτική ανάλυση ενός έργου τέχνης εξαρτάται από την προσωπικότητα, τα πιστεύω και τις εμπειρίες αυτού που το κρίνει.

Στην περίπτωση των γλυπτών στον ποταμό Τάμεση στο Λονδίνο, τα μηνύματα του καλλιτέχνη και τα μηνύματα που αντιλαμβάνεται όλος ο κόσμος βλέποντας τα γλυπτά, ταυτίζονται απόλυτα. Είναι ένα αντιπροσωπευτικό παράδειγμα τέχνης που διαδραματίζει καίριο ρόλο, προβληματίζει και ευαισθητοποιεί το κοινό για τα μείζονα περιβαλλοντικά προβλήματα.

Πρόκειται για μια θαυμαστή γλυπτική δημιουργία με τίτλο «Παλίρροια», μια σύνθεση από τέσσερις καβαλάρηδες της βιομηχανικής εποχής, δύο καλοντυμένους επιχειρηματίες και δύο παιδιά, πάνω σε άλογα, των οποίων τα κεφάλια δεν είναι κεφάλια, αλλά αντλίες πετρελαίου. Η σύνθεση έχει τοποθετηθεί στον αιγιαλό του ποταμού Τάμεση στην γέφυρα Vauxhall κοντά στο Βρετανικό Κοινοβούλιο.

Τα γλυπτά είναι ορατά μέχρι και δύο ώρες από κάθε πλευρά του ποταμού, όταν η στάθμη του νερού κατεβαίνει κατά τη διάρκεια της παλίρροιας. Είναι φιλοτεχνημένα σε φυσικές διαστάσεις, από ανοξείδωτο ατσάλι και τσιμέντο, ενώ τα πόδια των αλόγων περιέχουν τόνους χάλυβα, ώστε να παραμένουν σταθερά όρθια.

Δημιουργός είναι ο Βρετανός καλλιτέχνης και υποβρύχιος γλύπτης Jason de Caires και το μήνυμά του είναι σαφές: η βιομηχανική αποκάλυψη κι η ανθρώπινη ασυδοσία που καταστρέφει τον πλανήτη μέρα τη μέρα. Οι ευτραφείς καλοστεκούμενοι βιομήχανοι αντιπροσωπεύουν το ζοφερό «σήμερα». Οι αντλίες πετρελαίου, ως «κεφάλια» των αλόγων, αποτυπώνουν την καταστροφή, εξαιτίας των επιπτώσεων της απεριόριστης εκμετάλλευσης των ορυκτών καυσίμων. Τα δύο παιδιά συμβολίζουν το μέλλον, ένα μέλλον που δεν είναι «πολλά υποσχόμενο»,  καθώς οι επόμενες γενιές θα κληθούν να αντιμετωπίσουν την οικολογική καταστροφή που συντελείται εδώ και χρόνια.

Η τοποθέτηση των γλυπτών στο συγκεκριμένο σημείο του ποταμού εξυπηρετεί το μήνυμα του καλλιτέχνη, ο οποίος θέλει να ευαισθητοποιήσει όλο τον κόσμο για την καταστροφή του πλανήτη. Πολιτικοί κι επιχειρηματίες εργάζονται σ’αυτήν την περιοχή και λαμβάνουν αποφάσεις που επηρεάζουν την κλιματική αλλαγή και το μέλλον της γης. Η βύθιση των γλυπτών κατά τη διάρκεια της πλημμυρίδας και η επανεμφάνιση τους δύο φορές τη μέρα όταν έχει άμπωτη, πέρα από εντυπωσιακό θέαμα, κάνει τους ανθρώπους να σκεφτούν το αργό θάνατο του πλανήτη και την ελπίδα ότι, αν όλοι μας συμβάλλουμε, ο κόσμος μπορεί να γίνει ένα καλύτερο μέρος για τις μελλοντικές γενιές.

Μπέττυ Καρατζά
betty.karatza@gmail.com
FB: Betty Karatza

  •  
  •  
  •  
  •  

Σχετικα αρθρα: